حمله حاد قلبی چیست؟ ACS یا سندروم حاد کرونر.

حمله حاد قلبی چیست؟

سندروم حاد کرونر که در گویش عامیانه از آن به عنوان حمله حاد قلبی یاد می شود. ایجاد یک وضعیت حاد قلبی است ، که در اکثر اوقات به علت اختلال خون رسانی به عضله قلب رخ می دهد. درواقع زمانی که عرضه اکسیژن به عضله قلب کمتر از میزان نیاز به آن است. علت اصلی تنگی در یک یا چند رگ قلب می باشد.

علایم حمله حاد قلبی چیستند؟

یک: درد در فضای زیر جناق با مشخصات ذکر شده در مقاله (دردهای قلبی چه نشانه هایی دارند؟آیا هر دردی در سینه نشانه مشکل قلبی است؟)

که طی چهار هفته اخیر ایجاد شده باشد

دو:تغییر در شدت و یا آستانه ایجاد درد در کسی که سابقه بیماری کرونر و تنگی دارد ، پس در کسی که سابقه بیماری قلبی ندارد هر درد جدیدی که در حد فاصل ناف تا فک تحتانی بروز نماید نیازمند ویزیت و بررسی بیشتر می باشد.بدیهی است افراد با ریسک بالا برای ابتلا به بیماری عروق کرونر در اولویت هستند مانند تمام افراد با سن بالای 35 سال ، افراد دارای دیابت،دارای بیماری پرفشاری خون،اختلالات چربی و افراد با سابقه بیماری عروق کرونل در فامیل درجه یک.

درمان حمله حاد قلبی چگونه است؟

اگر فردی با یکی از علایم مذکور بالا مواجه گردید چه اقداماتی را باید انجام دهد؟

توصیه بر این است که این بیماران در صورت در دسترس بودن،از ترکیبات حاوی نیترات(قرص زیر زبانی)استفاده کنند. بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایند. و یا شخصا به اولین مرکزی درمانی مراجعه نمایند. در اورژانس قلب بعد از تهیه نوار قلب و آزمایشات مربوط بر اساس شرح حال و معاینه بیمار ریسک بیماری تعیین و بر اساس آن درمان آغاز می گردد.یکی از اشکال سندروم حاد قلبی سکته قلبی یا آنفاکتوس میوکارد (MI) است كه خوى به دو دسته تقسیم می گردد.

الف)با صعود قطعه ST در نوار قلب

ب)بدون صعود ST در نوار قلب تقسیم می گردد.

در فرم همراه با صعود قطعه ST د رحال حاضر در مراکز درمانی پیشرفته به صورت آنژیوگرافی اورژانس و بازکردن رگ مسوول بیماری به کمک بالون و استنت های قلبی است که به آن اصطلاحا Primary PCI گفته می شود.انجام می گردد.

با تشکر

دکتر مهدی حسن آبادی