آریتمی قلبی چیست؟

آریتمی قلب که با نام دیس‌ریتمی قلب (cardiac dysrhythmia) نیز شناخته می‌شود، در شرایطی رخ می‌دهد که ضربان قلب نامنظم، بسیار آرام و یا بسیار تند باشد.

مشخصه‌های افراد مبتلا آریتمی قلبی

• ضربان قلب کند (bradycardia)
  • ضربان قلب تند (bradycardia)
  • ضربان قلب نامنظم (flutter or fibrillation)
  • انقباض زودرس (premature contraction)

بسیاری از مواقع بیماری آریتمی قلبی جدی نیست و لازم نیست دربارۀ آن نگران شویم اما در برخی از موارد منجر به سکتۀ قلبی و یا ایست قلبی می‌شود. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی باید به دلایل وقوع این بیماری توجه کنید.

چه عواملی موجب بروز آریتمی قلبی می‌شود؟

هر اختلالی که در سیگنال‌های الکتریکی قلب روی دهد، آن را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز آریتمی قلبی می‌شود. برای افرادی با قلب سالم ضربان قلب مابین 60 تا 100 تپش در هر دقیقه است. هر چقدر میزان آمادگی جسمانی فرد بیشتر باشد این میزان کمتر خواهد بود. ضربان قلب ورزشکاران المپیک 60 بار دقیقه است زیرا قلب آن‌ها با بهره‌وری بسیار بالایی کار می‌کند.

عواملی که می‌توانند منجر به عملکرد نامناسب قلب شوند عبارت‌اند از:

• استفاده از مشروبات الکلی
  • استفاده از مواد مخدر
  • مصرف بیش از حد قهوه
  • بیماری‌های قلبی همانند نارسایی قلب
  • فشار خون بالا (hypertension)
  • فعالیت بیش از حد غدۀ تیروئید (hyperthyroidism)
  • استرس روحی و روانی
  • استفاده از برخی مکمل‌های غذایی
  • برخی درمان‌های گیاهی
  • برخی از داروهای شیمیایی
  • غییر در ساختار قلبیک فرد سالم برای مدت طولانی آریتمی قلبی را تجربه نمی‌کند مگر اینکه عاملی خارج از بدن همانند دارو و یا پالس الکتریکی باعث این عارضه شده باشد. اگر فرد مشکل اساسی در عملکرد قلب خود نداشته باشد، پالس‌های الکتریکی نیز به راحتی در عملکرد قلب وی خلل ایجاد نمی‌کنند و در نتیجه فرد به آریتمی قلبی دچار نخواهد شد.

علائم آریتمی قلبی چیست؟

برخی از بیماران هیچ‌گونه علائمی از این بیماری را از خود بروز نمی‌دهند. اما ممکن است پزشک معالج آریتمی قلبی را در طی یک معاینۀ ساده تشخیص دهد.

حتی اگر فردی با علائم آریتمی قلبی روبرو شد، این امر بدین معنی نیست که قلب او با مشکل جدی روبرو است. برای مثال، برخی از افراد با آریتمی قلبی حاد، هیچ گونه علائم و نشانه‌ای از بیماری ندارند و برخی از افراد با وجود علائم هیچ مشکل جدی در قلب خود ندارند.