سوالات متداول

خانه / سوالات متداول

سوالات متداول

نارسایی قلب، برادی‌کاردی(ضربان پایین قلب) و مشکلات دریچه‌ای قلب با ضعف و خستگی زودرس همراه می‌باشند. معاینه دقیق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبی، اکوکاردیوگرافی، عکس قفسه سینه و آزمایش خون معمولا منجر به تشخیص سریع مشکلات قلبی می‌شود.

درد اختصاصی قلب، پشت جناق سینه منتشر می شود و با علائم دیگری همراه است. دردهای قلبی به طور معمول (اما نه همیشه) پس از فعالیت رخ می‌دهد. در زمان استراحت معمولا اگر دردی به وجود بیاید درد گوارشی است، دردهای قلبی به ندرت در زمان استراحت اتفاق می‌افتد. اگر همراه با درد علائمی مثل تعریق و تنگی نفس داشتید و احساس کلی ضعف و بی‌حالی وجودتان را گرفت اینها احتمالا ناشی از مشکلات قلبی یا عروقی است نه مشکلات گوارشی. اگر به فاصله بسیار کمی از غذا خوردن دچار سوزش معده و درد پشت جناغ سینه شدید این احتمالا ناشی از مشکلات گوارشی است به خصوص اگر بلافاصله پس از غذا خوردن دراز کشیدید احتمال بروز مشکلات گوارشی بیشتر است.

فشردگی و درد قفسه سینه و درد قسمت بالای بدن مهم ترین علائم سکته قلبی هستند، اما سکته قلبی علائم دیگری نیز دارد که باید آن ها را بشناسید. درد قفسه سینه، رایج ترین علامت سکته قلبی است، چه تند و تیز باشد و چه کند.اغلب کسانی که دچار حمله قلبی می شوند، موقع سکته قلبی احساس می کنند کسی مرکز قفسه سینه شان را فشار می دهد. احساس فشردگی قفسه سینه چند دقیقه یا بیشتر طول می کشد، و یا اینکه مدتی از بین می رود و دوباره بر می گردد.

در روش‌های جراحی، جراح از طریق قلب باز یا بسته بیمار را درمان می‌کند، اما در روش‌های مداخله‌ای غیرجراحی که متخصصان داخلی قلب آن را انجام می‌دهند با استفاده از روش‌های خاص بدون انجام عمل جراحی مراحل درمان طی می‌شود به عنوان مثال هنگامی که دریچه شش تنگ باشد می‌توان آن را با «بالون» باز کرد.

آنژیوگرافی و سی. تی. آنژیوگرافی هردو روش‌هایی دقیق برای بررسی رگ‌‌های اصلی خون رسان (کرونر) قلب هستند. اما هزینه‌ آنژیوگرافی که با عبور یک لوله باریک از رگ پا به قلب انجام می‌شود، تقریبا سه برابر هزینه‌ سی.تی. ‌آنژیوگرافی است که فقط با یک تزریق وریدی در دست انجام می‌شود. زمانی که صرف آنژیوگرافی می‌شود نیز  بیشتر از سی.تی.‌آنژیوگرافی است. گاهی‌اوقات شک بالینی پزشک مبنی بر اینکه بیمار گرفتگی رگ دارد، زیاد است. در چنین مواقعی از ابتدا بیمار آنژیو‌گرافی می‌شود. اما گاهی‌اوقات شک بالینی پزشک خیلی زیاد نیست. بنابراین سی. تی. آنژیو انجام می‌شود. در هر حال تکنیک سی. تی. آنژیو به اندازه آنژیوگرافی دقیق نیست. اگر احیانا سی. تی. آنژیوگرافی یک رگ تنگ را نشان بدهد این تنگی حتما باید با آنژیوگرافی تایید شود. یعنی اگر سی. تی. آنژیوگرافی نشان دهد رگ آنقدر تنگ است که نیاز به عمل جراحی دارد، جراح با گزارش سی. تی. آنژیو بیمار را به اتاق عمل نمی‌برد. بلکه مجدد آنژیوگرافی انجام می‌دهد و با گزارش آنژیوگرافی او را جراحی می‌کند. بنابراین اگر شک بالینی پزشک در مورد گرفتگی رگ زیاد باشد انجام سی. تی. آنژیوگرافی در واقع تحمیل یک هزینه اضافی به بیمار خواهد بود.

در صورتی که تنگی نفس با فعالیت بدنی تشدید شده، در حالت خوابیده نسبت به حالت نشسته افزایش یابد و اگر همراه تورم پاها و همراه با حملات تنگی نفس شبانه باشد، علل قلبی نظیر نارسایی قلب و مشکلات دریچه‌ای قلب مطرح بوده و با اکوکاردیوگرافی به راحتی قابل تشخیص است.

عضویت در خبرنامه
شماره تلگرام دکتر حسن آبادی برای پاسخ به سوالات تخصصی شما: ۰۹۰۳۷۹۷۶۲۴۲