شناسایی بیماری های با علائم مشابه بیماری قلبی

امروزه بیماری‌های قلبی یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر افراد در جوامع پیشرفته است. بیماری قلبی شامل بیماری‌های مربوط به بروز مشکل در عملکرد رگ‌های خونی است که باعث ایجاد مشکل در عملکرد طبیعی قلب می‌شود.

علائم بی11ماری‌های قلبی با توجه به نوع آن‌ها متفاوت هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه
  • ضعف و خستگی‌پذیری زودرس
  • تپش قلب
  • تعریق
  • غش یا ضعف کردن
  • آدم (جمع شدن آب و پف کردن پاها، شکم، ریه و مناطق اطراف چشم)
  • سیانور (کبودشدن اطراف ناخن‌ها و لب)
  • درد، بی‌حسی، ضعف یا سردی در پاها
  • درد در ناحیه گردن، فک، گلو و قسمت فوقانی شکم یا پشت
  • سرفه خشک یا مداوم
  • سوزن سوزن و بی‌حس شدن دست‌ها

بیماری‌هایی وجود دارند که علائم آن‌ها مشابهت زیادی به برخی علائم بیماری‌های قلبی دارد که در ادامه بیماری‌های مربوطه به همراه علائم ناشی از آن‌ها شرح داده می‌شوند.

• سنگینی نفس، تنگی نفس، سنگینی قفسه سینه

این علائم علاوه بر بیماری‌های قلبی می‌تواند ناشی از بیماری‌های ریوی، بیماری‌های عضلانی، آسم و گاهی بیماری‌های گوارشی باشد. در صورتی‌ که این علائم به ‌صورت مکرر دیده شد، لازم است برای معالجه به متخصص مراجعه شود.

• سرگیجه و ضعف در هنگام ورزش کردن

امکان دارد این علائم مربوط به بیماری قلبی نبوده و ناشی از کمبود آب بدن و یا افت قند خون باشد. احتمال به وجود آمدن این حالت در بیماران دیابتی بیشتر است. برای رفع این حالت، بهتر است قبل و بعد از ورزش کردن، آب و مایعات کافی نوشیده شود. افراد دیابتی و یا کسانی که در حین ورزش با کاهش سطح قند خون مواجه می‌شوند، بهتر است قبل از شروع ورزش، غذاها و خوراکی‌هایی شامل کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنند.

• تنگی نفس، گرفتگی عضله شکم و سفت شدن گردن

این علائم علاوه بر بیماری‌های قلبی می‌تواند نشانه بیماری لایم که یک نوع بیماری عفونی است، باشد. فرد در اثر گزیده شدن توسط نوعی کنه ممکن است به این بیماری مبتلا شود. این بیماری باید به ‌سرعت درمان شود در غیر این صورت احتمال سرایت به مفصل‌ها وجود دارد.

• سوزن سوزن و بی‌حس شدن دست‌ها

این علائم علاوه بر بیماری‌های قلبی امکان دارد نشانه‌هایی از بیماری سندروم توراسیک اوت لت یا سندروم خروجی قفسه سینه باشد. این بیماری می‌تواند ناشی از بی‌تحرکی و نشستن زیاد در پشت کامپیوتر و یا تصادفات و ضربه‌های شدید باشد. علت اصلی این بیماری فشرده شدن عصب‌هایی از گردن و سینه خارج می‌شوند است. در صورت تکرار و تداوم این علائم توصیه می‌شود برای درمان به متخصص مراجعه شود.

• تپش قلب

یکی از علائم و نشانه‌های شایع بیماری‌های قلبی، تپش قلب است. عواملی چون اضطراب، بی‌خوابی، خستگی و کم‌خونی می‌تواند علت اصلی تپش قلب باشد. در صورتی‌ که توسط بیمار عواملی مانند اضطراب، بی‌خوابی و خستگی دلیل این مشکل تشخیص داده نشود، لازم است برای تشخیص عامل اصلی مشکل به پزشک متخصص مراجعه شود.