پرولاپس دریچۀ میترال چیست؟

پرولاپس دریچه میترال (mitral valve prolapse) یا پس زدن خون از دریچه میترال در بزرگسالان به دو دلیل اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل تب روماتیسمی است و علت دیگر پاره شدن طناب‌های عضلانی که به دریچه میترال متصل هستند. دریچه‌ میترال قلب، دریچه‌ای است که بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار گرفته است و شامل دو بخش است.

به طور طبیعی دهانه‌های این دریچه‌ هنگام دیاستول باز است و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ می‌شود. طی انقباض بطن چپ (سیستول) دریچۀ میترال بسته نگه داشته می‌شود. با بروز بیماری پرولاپس دریچۀ میترال، این دریچه همانند چتر نجات در زمان انقباض قلب دچار افتادگی شده و عملکرد مناسبی نخواهد داشت. بروز پرولاپس دریچۀ‌ میترال گاهی از اوقات باعث بازگشت خون به دهلیز چپ شده که ایجاد چنین شرایطی regurgitation نامیده می‌شود.

در بسیاری از افراد، پرولاپس دریچۀ‌ میترال چندان خطرناک نیست و به درمان خاصی نیاز ندارد و تغییراتی در روند زندگی افراد ایجاد نمی‌کند. افراد معدودی با پرولاپس دریچۀ میترال نیاز به درمان خواهند داشت.

علائم بیماری پرولاپس دریچۀ میترال:

اگر چه بیماری پرولاپس دریچۀ میترال اختلالی است که در طول زندگی افراد با آن‌ها همراه است، بسیاری از آن‌ها علائم این بیماری را بروز نمی‌دهند. زمانی که این بیماری در بدن آن‌ها تشخیص داده می‌شود، برای بسیاری از آن‌ها باور اینکه مشکل قلبی دارند نیز کمی دشوار است.

زمانی که علائم و نشانه‌های بیماری آشکار می‌شود، خون از دریچه‌ میترال به درون قلب باز گشته‌ است و مشکلاتی را برای فرد به وجود آورده است. علائم بیماری پرولاپس دریچۀ میترال می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. آن‌ علائم گاهی بسیار خفیف هستند و در برخی مواقع به تدریج شدت می‌گیرند. در ادامه به برخی از این علائم اشاره می‌کنیم:

• ضربان قلب تند و نامنظم (arrhythmia)
  • سرگیجه و سردردهای خفیف
  • مشکلات تنفسی و یا تنگی نفس، در حالت درازکش و یا در حین انجام فعالیت‌های ورزشی
  • خستگی مفرط
  • احساس درد در قفسۀ سینه که علت آن حمله قلبی و یا مشکلات عروق کرونر نیست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم:

اگر شما هر یک از علائم ذکر شده را در خود مشاهده کردید، به پزشک خود مراجعه کرده و شرح حال خود را ارائه دهید.

این علائم می‌توانند به دلیل وجود مشکلات دیگر قلبی دیگر که علائمی مشابه با بیماری پرولاپس دریچۀ میترال دارند ایجاد شده باشد. بنابراین دیدار با پزشک می‌تواند در تشخیص بیماری بسیار کمک‌کننده باشد. اگر در قفسه سینه خود احساس درد می‌کنید و از بروز حمله قلبی مطمئن نیستید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

ممکن است پزشک در شما بیماری پرولاپس دریچۀ میترال را تشخیص داده باشد. در این حالت هم اگر  پس از گذشت مدت زمانی علائم بیماری تشدید شد، باید به پزشک مراجعه کنید.