آسم دارید مراقب قلبتان باشید

آسم در لغت به معنای «نفس نفس زدن» است. این بیماری التهابی مجاری هوایی است که ویژگی‌های آن عبارت هستند از علائم متغیر و عودکننده، انسداد برگشت‌پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش. نشانه‌های رایج آن هم شامل خس خس، سرفه و تنگی نفس است که به سه‌گانه آسم معروف شده است.

پزشکان همیشه توصیه می‌کنند افرادی که مبتلا به آسم هستند، همواره باید مراقب شرایط قلب خود باشند. اما چرا؟

دلیل آن این است که، تنگی‌نفس در اثر فعالیت، مشکلی شایع و مهم است که ممکن است بر اثر بیماری‌های قلبی ـ ریوی یا عصبی به وجود آمده باشد. اما علائم دقیق آن چیست؟

در هنگام تنگی‌نفس، فرد احساس ناخوشایندی از نفس‌کشیدن دارد یا به عبارت دیگر، فرد به سختی دم و بازدم انجام می‌دهد. اگر این حالت فقط در زمان فعالیت به وجود بیاید، به آن تنگی‌نفس فعالیتی می‌گویند. این نوع تنگی‌نفس فعالیتی چند درجه متفاوت دارد.

تنگی‌نفس فعالیتی درجه یک به شرایطی گفته می‌شود که فرد فقط در زمان فعالیت‌های خیلی شدید مثل دویدن، دوچرخه‌سواری تند یا کوهنوردی دچار تنگی‌نفس می‌شود ولی در زمان فعالیت‌های معمولی دچار مشکل نمی‌شود.

در تنگی‌نفس فعالیتی درجه 2، فرد در هنگام فعالیت‌های بدنی معمولی مثل راه رفتن یا انجام کارهای منزل هم دچار تنگی‌نفس می‌شود.

تنگی‌نفس درجه 3 زمانی است که حتی فرد وقتی می‌خواهد کارهای شخصی مثل شستن دست و شانه‌کردن ‌سر را انجام بدهد هم دچار تنگی‌نفس می‌شود. این افراد فقط وقتی در حال استراحت هستند دچار تنگی‌نفس نمی‌شوند.

باید در نظر بگیریم که همه افراد، حتی اگر کاملا سالم باشند در زمان فعالیت‌هایی که بیش از توانایی آن‌هاست دچار تنگی‌نفس فعالیتی می‌شوند و معنای آن دچار بودن به بیماری نیست. مثلا یک انسان با شصت سال سن را در نظر بگیرید که سال‌هاست ورزش نمی‌کند. اگر این فرد با نوه‌هایش​ بازی مثل فوتبال را انجام بدهد، دچار تنگی‌نفس می‌شود و این لزوما به معنی بیماری نیست.

علت‌ تنگی‌نفس فعالیتی چیست؟

شایع‌ترین علت، نارسایی قلبی است، به مفهوم ناتوانی نسبی قلب در پمپ‌کردن ‌خون درون سیستم گردش خون.

این بیماری موجب کمبود خون در اندام‌ و به تبع آن ضعف و بی‌حالی می‌شود و تجمع خون در سیستم وریدی موجب ورم در اندام‌ها به‌ ویژه پاها می‌شود.

از طرف دیگر خون نمی‌تواند به راحتی از ریه‌ها به قلب سرازیر شود و به همین دلیل ریه‌ها پر خون ‌شده، ظرفیت انتقال هوا در آن‌ها کم شده و فرد دچار تنگی‌نفس حین فعالیت می‌شود.

دیگر دلیل تنگی‌نفس، بیماری‌های ریوی است. وقتی راه‌های هوایی ریه‌ها به دلیل تماس طولانی با دود سیگار یا آلودگی‌های معلق در هوای شهر یا بیماری‌های عفونی یا آسم دچار آسیب‌های طولانی‌ و پیش‌رونده می‌شود، آرام آرام بخش‌هایی از ریه‌ نمی‌تواند در کارهای تنفسی شرکت کند و به این ترتیب فقط بخشی از ریه‌ فرد سالم است.

وقتی این افراد شروع به فعالیت می‌کنند به همه بخش‌های ریه برای انجام فعالیت بدنی نیاز دارند و چون بخشی از ریه‌هایشان ناسالم است، دچار تنگی‌نفس حین فعالیت می‌شوند. سومین دلیل برای تنگی‌نفس، مشکلات عصبی است. در این نوع بیماری‌ها عموما بیمار در بیشتر موارد گاهی حین فعالیت و گاهی هنگام استراحت دچار تنگی‌نفس می‌شود و با تشدید استرس‌های روانی، تنگی‌نفس هم بیشتر می‌شود.

همه این دلایل، ارتباط مستقیمی با قلب دارند و در صورت عملکرد ناقص ریه، قلب اولین عضو بدن است که دچار آسیب می‌شود. به همین دلیل افراد مبتلا به آسم لازم است همواره نسبت به عملکرد قلب خود حساس باشند.