سکته قلبی چیست و چه علائمی دارد؟

انفارکتوس میوکارد یا MI  بیماری است ناشی از انسداد جریان خون و جلوگیری از رسیدن خون به بخشی از قلب است. این وضعیت باعث آسیب رسیدن به عضله قلب می‌شود. زیرا نرسیدن خون به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن و مواد غذایی به قلب و آسیب دیدن به تنها عضله بدونه توقف بدن یا همان قلب. علائم و نشانه‌های حمله قلبی می‌تواند به شدت متفاوت باشد، گاهی اوقات با درد فوری و شدید در قفسه سینه، اما اغلب به آرامی شروع می‌شود و درد قفسه سینه ممکن است برای ساعت‌ها یا روزها ادامه یابد.

حمله قلبی یک بیماری جدی پزشکی است که نیاز به درمان اضطراری برای به حداقل رساندن آسیب به قلب و کاهش خطر سکته قلبی  دارد. تشخیص علائم حمله قلبی بسیار مهم است و باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

حمله قلبی، قطع جریان خون به بخشی از قلب است و به طور معمول  کشنده نیست و منجر به مرگ نمی‌شود. با این حال، خطر ابتلا به ایست ناگهانی قلبی را افزایش می‌دهد، چراکه فعالیت پمپاژ قلب که جریان خون را به بقیه بدن می‌رساند متوقف می‌کند و باعث از دست رفتن پالس می‌شود .

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که انسداد یا محدودیت یکی از عروق کرونر مانع از رسیدن خون و اکسیژن به قسمت‌هایی از قلب می‌شود.  حمله قلبی بیشتر به عنوان  نتیجه‌ای  از یک بیماری شناخته شده به عنوان بیماری قلبی عروقی است که در آن کلسترول و سایر مواد به تدریج در داخل عروق کرونر باعث ایجاد پلاک  می‌شود.

در طی بروز حمله قلبی، پلاک ایجاد شده در انشعاب عروق کرونر، باعث ایجاد لخته‌های خون می‌شود. وجود لخته خون  جریان خونرسانی به شریان کرونر را محدود می‌کند. اگر لخته  به اندازه زیادی بزرگ باشد، می‌تواند  باعث توقف کامل جریان خون به قلب  شود. فقدان جریان خون در عروق کرونر نیز منجر به آسیب یا مرگ برخی عضلات قلب شود.

از دیگر علل حمله قلبی،  اسپاسم (انقباض) در  یکی از  عروق کرونر است. اسپاسم  موضعى متناوب شريان کرونر است که اغلب با ضايعهٔ آترواسکلروزى در نزديکى محل اسپاسم همراه است. احساس درد در بالای قفسهٔ سینه، شبيه به آنژين است ولى شديدتر از آن است و به‌طور معمول در هنگام خواب حادث می‌شود.

بررسی علت‌های بروز حمله قلبی

سن یکی از فاکتورهای مهم در بروز حملهٔ قلبی است. معمولا مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال  با داشتن سابقه خانوادگی حمله قلبی در معرض خطر بروز حمله قلبی هستند. عادت به سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، فشار خون بالا، سطح بالای کلسترول خون، دیابت، نداشتن فعالیت فیزیکی کافی، چاقی، فشار ‌های عصبی و استرس از مهم‌ترین دلایل بروز حملات قلبی هستند.

علائم و نشانه‌ها

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، علائم و نشانه‌های حمله قلبی به شدت متفاوت است، برخی از حملات قلبی ناگهان اتفاق می‌افتد و شدید هستند، اما علائم حمله قلبی ممکن است گاهی به آرامی شروع شوند و تنها درد و ناراحتی  خفیفی ایجاد کنند. در نتيجه بسياری از افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند برای معاینه پزشکی تعلل می‌کنند.

نشانه‌ها و علائم  مشترک حمله قلبی با سایر بیماری‌ها عبارت است از:

درد یکی از شایع‌ترین نشانه‌های حمله قلبی است که ممکن است شبیه به احساس فشار، تنگی یا احساس سوزش و درد در قسمت جلویی قفسه سینه باشد. این درد گاه به یک یا هر دو دست البته در بیشتر مواقع بازوی چپ، گردن، پشت، فک، معده و شکم گسترش یابد. احساس ناراحتی، صرع، درد و سوزش سر دل، یا  دیگر درد‌های شکمی هم ممکن است بروز پیدا کند. تهوع و استفراغ، تنگی نفس، تعریق یا عرق سرد، احساس ضعف، سرگیجه، احساس اضطراب، یا دل شوره، ضعف و خستگی  نیز از جمله شایع‌ترین نشانه‌های حمله قلبی باشد که با سایر ناراحتی‌های جسمی و دردها مشترک است.

اولین و رایج‌ترین هشدار حمله قلبی ممکن است درد قفسه سینهٔ مکرر باشد که  ناشی از کاهش موقت رسیدن جریان خون به قلب است اما این موضوع باعث آسیب به عضله قلب نمی‌شود.

یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی دردهای قفسه سینه و اطمینان حاصل کردن از علت آن، معاینه پزشکی است، اگر هر کدام از علائمی که ذکر شد را تجربه کرده‌اید، بهتر است برای یافتن علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.