پریکاردیت قلب چیست؟

پریکاردیت قلب به التهابی که در اطراف کیسۀ قلب وجود دارد اطلاق می‌شود. این پوشش قلب را در برابر آسیب‌دیدگی و عفونت‌های احتمالی محافظت کرده و آن را در جای خود نگه می‌دارد. افیوژن پریکاردیال (pericardial effusion) به تجمع مایع در اطراف کیسه پریکاردیال گفته می‌شود. این مایع می‌تواند موجب ایجاد تورم شود.

دلیل اصلی بروز پریکاردیت قلب به طور دقیق مشخص نشده است اما این عارضه در اثر عفونت‌های ویروسی به وجود می‌آید. البته ممکن است این بیماری در اثر وجود بیماری‌‌های مختلف و یا به دلیل تروما (trauma) نیز بروز ‌کند. تشخیص این بیماری با معاینه و انجام آزمایشات مختلف قابل انجام است. این آزمایشات معمولا شامل الکتروکاردیوگرام (electrocardiogram)، تصویربرداری اشعه ایکس از قفسه سینه، آزمایش ultrasound از قلب حاصل می‌شود.

التهاب پریکاردیت معمولا توسط داروهای ضد التهابی درمان می‌شود. البته برای درمان این بیماری بهتر است ابتدا بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای و یا بیماری‌هایی که در بدن فرد وجود دارند درمان شوند.

عضلۀ قلب پوششی دارد که آن را در بر گرفته است، کیسه‌ای که پردیکاردیوم (pericardium) نام دارد. این کیسه از دو لایه تشکیل شده است. پردیکاردیوم احشایی (visceral pericardium) تنها از یک لایه سلول تشکیل شده است و عضلۀ قلب را محافظت می‌کند. لایۀ تریتیال پردیکاردیوم (parietal pericardium) از لایۀ پردیکاردیوم احشایی ضخیم‌تر بوده و استحکام بیشتری دارد و توسط بافت‌هایی که دارد، قلب را به قفسه سینه و دیاگرام متصل می‌کند.

فضایی در بین این دو لایه وجود دارد و حضور این فضا کاملا طبیعی است. مقدار مشخصی از مایع در درون این فضا وجود دارد. زمانی که التهابی در قلب وجود داشته باشد، این فضا با مایع بیشتری پر می‌شود. این حالت پردیکاردیت قلب نامیده می‌شود.

علائم بیماری پردیکاردیت قلب

احساس درد در قفسۀ سینه شایع‌ترین علامت این بیماری است. این درد به طور معمول از مرکز قفسه سینه آغاز شده و به سمت گردن و یا پشت فرد کشیده می‌شود. این درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل است و همانند احساس سوزش در قفسۀ سینه آشکار می‌شود. این درد با افزایش و کاهش و به صورت موقتی و ناگهانی بروز می‌کند. بیشتر بیماران در هنگام درازکش درد بیشتری را احساس می‌کنند.

از علائم دیگر این بیماری می‌توان به تب و لرز، عرق کردن، تنگی نفس و مشکلات بلع نیز اشاره کرد. زمانی که این بیماری به دلیل عفونت به وجود می‌آید، علائم به شدت بروز می‌کنند و زمانی که به دلیل التهاب حاصل از بیماری‌های مزمن به وجود می‌آید علائم آن به صورت تدریجی ظاهر می‌شوند.

عوامل بروز پریکاردیت قلب

• ویروس‌ها
  • باکتری‌ها
  • اچ آی وی (ویروس نقص ایمنی انسانی)

این بیماری از روی علائم آن و انجام آزمایشات لازم قابل تشخیص است. در صورتی که این بیماری در اثر عفونت به وجود آمده باشد، درمان با کنترل درد و از بین بردن عفونت آغاز می‌شود. اگر بیماری دیگری باعث بروز این عارضه شده باشد، علائم بیماری با دردهای خفیف در قفسه سینه آغاز خواهد شد. تنگی نفس در حین ورزش یکی از مهمترین علائم این بیماری است. اگر این بیماری شدید باشد، با خونریزی و تجمع مایع با حجم بالا در قلب همراه خواهد بود.