روماتیسم قلبی چیست؟

بیماری روماتیسم قلبی در جهان فقیرترین افراد را به کام مرگ فرو می‌برد. این عبارت به این معنی است که افراد کمی در جهان توان پرداخت تمام هزینه‌های سنگین سیستم سلامت و بهداشت را دارند. زمانی که مشکل قلبی رفع نشود، روماتیسم قلبی منجر به از بین رفتن دریچه قلب، سکتۀ قلبی، نارسایی قلبی و در نهایت مرگ خواهد شد.

درمان بیماری‌های خطرناک نیازمند هزینه‌های جراحی بسیار بالا است که در بسیاری از نقاط جهان نیز در دسترس افراد قرار ندارد. در برخی از کشورها، شیوع بیماری روماتیسم قلبی، که کاملا قابل پیشگیری است، موجب ناکارآمدی سیستم بهداشت و پایین آمدن استاندارهای سلامت در آن‌ها شده است.

در یکم ماه ژوئن 2017، هیئت اجرایی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که امکانات پیشگیری از بیماری روماتیسم قلبی در بیش از 71 کشور جهان فراهم شده است.

بیماری روماتیسم قلبی یکی از شایع ترین بیماری‌های قلبی در بین افراد جوان زیر 25 سال است. این بیماری از دوران کودکی با یک گلو درد ساده آغاز شده و به بیماری قلبی بسیار کشنده‌ای در سنین بالا تبدیل می شود. این بیماری جان بسیاری از افراد جوان را می‌گیرد. مبتلایان به این بیماری در صورت بارداری با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند.

اگرچه این بیماری در اروپا و آمریکا ریشه‌کن شده است اما در آفریقا، خاورمیانه، و آسیای مرکزی کماکان جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد.

روماتیسم قلبی چه عارضه‌ای است؟

بیماری روماتیسم قلبی به آسیب وارده به یکی از دریچه‌های قلب گفته می‌شود که پس از درمان تب حاد روماتیسم قلب (Acute Rheumatic Fever) به جای می‌ماند. تب حاد روماتیسمی موجب ایجاد التهاب در قلب شده که همین امر موجب بروز روماتیسم قلبی در آینده می‌شود. خون از دریچه‌ای که دچار آسیب شده بیرون می‌آید و به دلیل عدم عملکرد صحیح آن دوباره به درون قلب باز می‌گردد.

در حالت دیگر این بیماری خون بیرون آمده از قلب راهی برای بازگشت به آن ندارد زیرا به دلیل بیماری روماتیسم قلبی راه خون به درون قلب بسته می‌شود. زمانی که دریچه‌های قلب به دلیل روماتیسم قلبی آسیب می‌بینند قلب، کارکرد مناسبی نداشته و ممکن است برای درمان به عمل جراحی نیاز داشته باشد.

در صورتی که روماتیسم قلبی درمان نشود باعث بروز نارسایی قلبی شده و فرد را در معرض آریتمی قلب، سکته قلبی، اندوکاردیت (endocarditis) و مشکلات بارداری قرار می‌دهد. این مشکلات با ناتوانی حرکتی همراه بوده و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در برخی از موارد به مرگ بیمار در سنین جوانی منجر می‌شوند.

بیماری روماتیسم قلبی یک بیماری مزمن، ناتوان‌کننده و در برخی از موارد کشنده است که با درصد بالایی قابل پیشگیری است.

علائم بیماری روماتسیم قلبی

ممکن است علائم بیماری روماتیسم قلبی برای سالیان طولانی قابل تشخیص نباشد. زمانی که بیماری روماتیسم قلبی پیشرفت می‌کند، با توجه به اینکه کدام یک از دریچه‌های قلب درگیر این بیماری شده و شدت آن چقدر است، علائم آن بروز می‌کنند. علائم بیماری روماتیسم قلبی متوسط، درد در قفسه سینه، تنگی نفس با فعالیت ورزشی و یا دراز کشیدن، خستگی مفرط و تورم در صورت و پاها است.