چه زمانی تیر کشیدن قلب خطرناک است؟

متأسفانه امروزه به دلیل سبک نادرست زندگی، فعالیت و تحرک کم، استفاده از غذاهای چرب و فست‌فود، آلودگی هوا، استرس و اضطراب، مصرف سیگار و … سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در حال کاهش است.

در این میان تیر کشیدن قلب و درد در ناحیۀ قفسۀ سینه یکی از اولین علائمی است که افراد را نگران می‌کند؛ اما آیا هر دردی در این ناحیه نشان از یک بیماری قلبی است؟

برای پاسخ به این سؤال باید علت این دردها را پیدا کرد. گاهی این دردها علتی غیر از مشکل قلبی دارند و به دلیل آنکه از ناحیه قفسۀ سینه آغاز می‌شوند با درد و بیماری‌های قلبی اشتباه گرفته می‌شوند.

گاهی اوقات این دردها در اثر استرس و هیجان و یا حتی فعالیت شدید بدنی ایجاد می‌شوند. گاهی نیز مشکلات ریوی و معده، وجود عفونت در بدن، مشکلات کیسه صفرا و … ممکن است موجب این دردها شود.

اما در برخی موارد نیز این دردها ریشه در بیماری‌ها و مشکلات قلبی دارند که باید توسط پزشک معاینه شوند.

دردهای غیر مرتبط با قلب

هرچند با قطعیت نمی‌توان در مورد علائم بیماری‌های قلبی صحبت کرد اما اگر دردی که در قفسۀ سینه احساس کردید این نشانه‌ها را داشته باشد معمولاً نگران‌کننده نیست و علتی غیر قلبی دارد:

• به‌صورت نقطه‌ای باشد (فقط در یک نقطه احساس می‌شود و به سایر قسمت‌ها گسترش پیدا نمی‌کند.)
  • با تغییر وضعیت بدن تغییر کرده و کاهش می‌یابد.
  • طول مدت آن کوتاه بوده و بیش از چند ثانیه طول نمی‌کشد.
  • در حالت استراحت ایجاد می‌شود (دردهای قلبی معمولاً در حالتی که بدن تحرک دارد بروز می‌کنند و دردهایی که در زمان استراحت بروز می‌کنند غالباً علت غیر قلبی دارند.)

دردهای هشداردهنده

دردهای ناشی از مشکلات قلبی بسته به نوع بیماری و شدت و ضعف آن متفاوت هستند؛ اما اگر علائم زیر را داشتید باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و معاینه شوید.

• دردهایی که بیش از چند ثانیه طول می‌کشند.
  • در سمت چپ قفسۀ سینه و در ناحیۀ زیرین جناق احساس می‌شوند و به‌تدریج به سایر قسمت‌ها ازجمله گردن، بازو و فک کشیده می‌شوند.
  • دردهای ناگهانی و شدید که با دراز کشیدن و تنفس بیشتر می‌شوند.
  • دردهایی که در زمان فعالیت بدنی و تحرک ایجاد می‌شوند.
  • تیر کشیدن قلب که با تنگی نفس، عرق سرد، سرگیجه و حالت تهوع همراه است.

باوجود علائمی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، تشخیص بیماری‌های قلبی امری بسیار پیچیده است و نیاز به بررسی توسط یک متخصص دارد. از این رو هنگام مواجه با دردهای قفسۀ سینه و یا تیر کشیدن قلب بهترین کار مراجعه به یک پزشک عمومی است چرا که با معاینه و تشخیص علائم بیماری شما را به پزشک متخصص مربوطه ارجاع خواهند داد.